Horeca beleid gemeente Amsterdam
Geachte heer, mevrouw,
De gemeente Amsterdam heeft vandaag het ontwerp Wijzigingsbesluit van het Omgevingsplan ten aanzien van o.a. Horeca ter inzage gelegd (https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-379359.html). Het volledig ontwerpbesluit is te raadplegen via deze link. Dit Wijzigingsbesluit vloeit onder meer voort uit het eerder gepubliceerde Horecabeleid 2025 en brengt veranderingen met zich mee die onder andere gevolgen kunnen hebben voor horeca-activiteiten, openingstijden, terrassen en gebiedsindelingen. Bestaande horecabedrijven worden opnieuw ingedeeld en krijgen mogelijk te maken met nieuwe beperkingen of vergunningsregels.
Nu staat de mogelijkheid open om een zienswijze tegen het Wijzigingsbesluit in te dienen.
Het Wijzigingsbesluit kent een aantal wijzigingen ten opzichte van het eerder vastgestelde Horecabeleid. Hieronder vindt u enkele belangrijke wijzigingen die voortvloeien uit het Horecabeleid 2025 en het zojuist gepubliceerde Wijzigingsbesluit en de mogelijke impact daarvan op uw horecabedrijf of pand.
Van horecacategorieën naar zwaartecategorieën
In plaats van de huidige horecacategorieën worden horecazaken in vier zwaartecategorieën ingedeeld. Dit bepaalt welke activiteiten een horecazaak mag uitvoeren en welke openingstijden gelden. De categorieën lopen uiteen van lichte horeca (zoals koffiezaken) tot zware horeca (zoals clubs).
Voor bestaande horecazaken betekent dit dat zij een nieuw label krijgen, afhankelijk van hun huidige activiteiten en het omgevingsplan. Hierdoor kunnen sommige activiteiten, zoals muziek of alcohol schenken, mogelijk niet meer worden voortgezet zoals nu het geval is. In sommige gevallen kunnen beperkingen ontstaan bij de omzetting naar het omgevingsplan, bijvoorbeeld als een locatie een lichtere categorie krijgt dan wat voorheen in bestemmingsplan was toegestaan.
Openingstijden en ontheffingen
De openingstijden worden niet langer in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) vastgelegd, maar in het omgevingsplan. Dit betekent dat de tijden per zwaartecategorie worden bepaald en dus kunnen afwijken van de huidige regels. Voor bestaande horecazaken die te maken krijgen met beperkingen, geldt een overgangstermijn van drie jaar. Als een horecazaak wordt overgenomen, gaan de nieuwe openingstijden direct in.
Per zwaartecategorie gelden verschillende aantallen ontheffingen per jaar, variërend van 5 tot 12 keer. Voor fastfood en zware horeca is het mogelijk om een maatwerkontheffing (voor de duur van vijf jaar) aan te vragen waarmee structureel langere openingstijden kunnen worden toegestaan. Echter, stadsdelen kunnen gebieden aanwijzen waar dit niet wordt toegestaan. De gemeente kan een ontheffing intrekken als er overlast wordt geconstateerd of als niet wordt voldaan aan de gestelde voorwaarden.
Avondzaken
Voor horecazaken die nu een vergunning als avondzaak hebben, veranderen de openingstijden niet. Deze zaken, die doordeweeks tot 03:00 uur en in het weekend tot 04:00 uur open mogen blijven, behouden hun openingstijden. Er is aan het Wijzigingsbesluit een lijst van deze locaties toegevoegd, welke onder deze regeling blijven vallen. Inmiddels hebben wij geconstateerd dat een aantal bestaande avondzaken niet op deze lijst voorkomen.
Terrassen en terrasregels
Voor terrassen is een omgevingsvergunning nodig. Bestaande terrassen die eerder al een ruimtelijke toestemming hebben gekregen, krijgen automatisch een nieuwe omgevingsvergunning. Het Wijzigingsbesluit lijkt echter strenger te zijn geformuleerd dan het Horecabeleid 2025; ondernemers die in het verleden enkel een exploitatievergunning/terrasvergunning hadden, maar het bestemmingsplan geen terras toeliet, lopen een groter risico in het kader van het behoud van de bestaande terrasexploitatie.
Hiernaast kan de gemeente ook aanvullende voorschriften opleggen, bijvoorbeeld over het maximale aantal bezoekers, sluitingstijden of het gebruik van terrasobjecten zoals parasols. Verder worden de openingstijden van de winterterrassen beperkt en kan op stadsdeelniveau nog een verdere beperking van de sluitingstijd worden bepaald. De mogelijkheid in het stadsdeel centrum om terrassen langer open te houden bij warm weer (''tropisch weerscenario'') verdwijnt en worden de regels rondom terrasverwarming aangescherpt.
Gebiedstypologieën en stadsdeelbeleid
De gemeente introduceert een gebiedsgerichte aanpak waarbij locaties worden ingedeeld in verschillende gebiedstypologieën. Dit kan gevolgen hebben voor bestaande horecazaken, afhankelijk van hoe een gebied wordt geclassificeerd. De typologieën lopen uiteen van horecagebieden tot woongebieden, waarin horeca mogelijk beperkter wordt toegestaan. Dit brengt echter onzekerheid met zich mee, omdat nog niet precies vaststaat hoe deze indeling zal uitpakken voor individuele horecabedrijven.
Stadsdelen kunnen in een horeca toekomstplan ambities voor bepaalde locaties uitwerken voor de langere termijn.
Belang indeling in juiste horecacategorie
Het Wijzigingsbesluit wijst nog niet aan welke bedrijven/adressen onder een bepaalde horecacategorie vallen. Dit zal nader worden bepaald. Wel is al duidelijk dat het van groot belang is dat de bestaande horeca-activiteiten in de toekomst niet in een te beperkte categorie worden gerubriceerd. Stel dat bijvoorbeeld een huidig café een muziekgeluidsniveau van meer dan 76dB mag produceren, dan bestaat de behoefte om deze in de toekomst tenminste onder de categorie ''middelzware horeca'' te rubriceren en niet ''reguliere horeca'', aangezien onder die categorie uitsluitend nog muziekgeluid in de toekomst mag worden geproduceerd van max. 75 dB(A), hoewel het Horecabeleid 2025 sprak over maximaal 76 dB(A).
Of een specifieke horeca-locatie gevolgen van het Wijzigingsbesluit (en Horecabeleid) zal ondervinden, valt op dit moment nog niet in het algemeen te beantwoorden. Wel lijken er in ieder geval het na volgende te signaleren:
-
Onzekerheid over de indeling van bestaande horeca: Het is nog niet definitief bepaald onder welke zwaartecategorie een horecazaak valt, wat invloed kan hebben op de bedrijfsvoering en exploitatiemogelijkheden.
-
Beperkingen op muziek en dansen: In de toekomst
maglijkt ''reguliere horeca'' nog maximaal een geluidsniveau van 75 dB(A) te mogen produceren. Als er behoefte bestaat aan een hoger geluidsniveau dan zal het noodzakelijk zijn om tenminste onder de categorie ''middelzware horeca'' te vallen. -
Striktere regels voor voedselbereiding: Alleen fastfoodbedrijven mogen etenswaren bereiden voor consumptie in de directe omgeving. Andere horecazaken, zoals koffiezaken en lunchrooms, lijken deze mogelijkheid te verliezen.
-
Afwijkingen van het oude bestemmingsplan: In sommige gevallen kan een horecazaak een lichtere bestemming krijgen dan voorheen was toegestaan, waardoor ondernemers en pandeigenaren met beperkingen te maken zullen krijgen.
-
Verkorting van openingstijden voor reguliere horeca en fastfood: Veel horecazaken krijgen te maken met vroegere sluitingstijden, wat de exploitatie onder druk kan zetten. Hoewel er een overgangstermijn van drie jaar geldt, is het onzeker of dit voldoende is om investeringen terug te verdienen.
-
Beperkingen op maatwerkontheffingen: Voor fastfood en uitgaansgelegenheden is een maatwerkontheffing mogelijk, maar stadsdelen kunnen bepaalde gebieden uitsluiten. Bovendien kan de vergunning/ontheffing worden ingetrokken bij overlast.
-
Striktere terrasregels en onzekerheid over voorschriften: Hoewel de gemeente eerder bestaande terrassen automatisch een vergunning krijgen, kan de gemeente extra beperkingen opleggen, zoals kortere sluitingstijden of minder bezoekers, zonder dat nu duidelijk is waar dit zal gebeuren.
-
Onzekere gebiedsindeling: De exacte uitwerking van de nieuwe gebiedstypologieën is nog niet definitief, waardoor sommige horecagelegenheden onverwacht beperkingen kunnen krijgen.
-
Onzekerheid over de toekomstige terrasexploitatie. Met name aangezien het Wijzigingsbesluit strengere regels lijkt te stellen, waardoor er toch in veel gevallen een nieuwe omgevingsvergunning zal moeten worden aangevraagd ten aanzien van het terras, waarop omwonenden mogen reageren en waaruit beperkingen in de terrasexploitatie kunnen voortvloeien.
Wat kunt u doen?
Tegen het (ontwerp) Wijzigingsbesluit kunt u een zienswijze indienen tot en met 14 oktober 2025. Zienswijzen kunnen uitsluitend schriftelijk (en dus niet per mail) worden toegezonden aan de gemeente.
Wij vernemen graag of u via ons kantoor een dergelijke zienswijze wil indienen en, zo ja, met betrekking tot welke adressen.
Met vriendelijke groet,
R.G. (Raoul) Meester