Is de waarde van een horeca onderneming anti cyclisch?
In het verleden is al vaker gebleken dat de waarde van horeca-ondernemingen en -vastgoed (als zijnde exploitatiegebonden vastgoed) zich anti-cyclisch gedragen. Pas nadat de winsten-EBIDTA's van de bedrijven aantoonbaar beter waren (soms een jaar na een opleving) was de markt bereid een hogere prijs te betalen. Ook omdat dan de multiple door die koopbereidheid en financierbaarheid hoger werd, gingen prijzen omhoog. De waarde van horeca wordt immers vastgesteld door business valuation: EBIDTA x multiple.
In de huidige markt zie ik een verandering; door de onzekerheid, de afwijzing van financiering door banken, de terugvallende omzetten, stijgende kosten en dus dalende EBIDTA's is er direct invloed op de prijzen zichtbaar. Al zou je theoretisch zeggen: neem 2-3 jaar in het verleden en de toekomst mee. Dan zou het -nu in te schatten 1,5 jaar- omzet- en rendementsverlies slechts een beperkte invloed moeten hebben op de prijsvorming (-/-10 tot -/-20%). Maar dat werkt helaas niet zo, de emotie van kopers en verkopers, de financierbaarheid (nauwelijks aanwezig), de onzekerheid naar de toekomst werken mee op het andere punt van de waardering: de multiple. In deze multiple zit een disconteringsfactor waarbij rente, winst en brancherisico meespelen. Die wordt door de markt bepaald, als ik nu een thermometer in de markt stop dan is die factor bijna de helft van wat deze was voor de Covid-19 crisis.
Daaruit blijkt dat in deze crisis de waarde van horeca-ondernemingen zich pre-cyclisch gedraagd (helaas...).
Zodra de kasgelden weer stromen en er voldoende vooruitzichten zijn zullen zowel de EBIDTA's en de multiples zich weer herstellen, ik denk -en hoop- dat we zomer/herfst 2023 weer een "normale" markt zien in de horecamakelaardij.
Lukas Arends RM RT
Senior Horecamakelaar
Register Taxateur